Problemy z włosami na tle hormonalnym

Obecnie trafia do mnie wiele kobiet, które mają ogromny problem z wypadaniem włosów. Jest to bardzo krępująca i stresująca przypadłość – włosy są często chlubą i symbolem prawdziwej kobiecości, więc trudno się pogodzić z włosami, które wypadają garściami i są w kiepskiej kondycji. A stres sprawia, że problem może się jeszcze bardziej pogłębić.

Dlatego dziś w artykule omówię, jakie problemy hormonalne wpływają na kondycję naszych włosów oraz jak sobie z tym radzić.

Kiedy zaczynają się problemy z włosami?

Problemy z włosami, paznokciami czy skórą są najczęściej jedną z pierwszych oznak, że coś się dzieje z organizmem. Wszystko dlatego, że są to części ciała, które nie są aż tak istotne do przetrwania (w porównaniu z wątrobą, czy sercem) i to od nich zaczyna się tzw. „cięcie kosztów”, np. w przypadku niedoborów pokarmowych.

Zwykle na początku problem jest bagatelizowany (w końcu każdemu włosy wypadają), jednak z czasem wypadanie przybiera na sile, a kondycja włosów znacznie spada. Wtedy zaczyna się działanie na oślep – wizyta w aptece i ratowanie włosów jakimiś olejami, wcierkami, witaminami i ziołami.

A sprawa wygląda tak, że trzeba podejść do problemu włosów, jak do każdego innego problemu zdrowotnego – szukamy przyczyny. Coś się dzieje w organizmie takiego, że włosy wypadają. Dlatego zawsze trzeba zacząć od badań i znalezienia przyczyny – wtedy nasze działania przyniosą skutki.

Przyczyn wypadania włosów jest wiele:

  • anemia, niedobory pokarmowe (dlatego zawsze badajmy morfologię, żelazo, ferrytynę)
  • ciągły stres,
  • choroby autoimmunologiczne (np. toczeń układowy, łysienie plackowate),
  • choroby skórne (np. łojotokowe zapalenie skóry, łuszczyca, grzybica).

Oprócz tego, mamy jeszcze kilka przyczyn na tle hormonalnym. I na tym dziś się skupię i omówię.

Hormonalne przyczyny wypadających włosów

Tarczyca

Zarówno niedoczynność, jak i nadczynność tarczycy może przyczyniać się do wypadania włosów. Tutaj istotna jest odpowiednia diagnostyka (samo TSH nie wystarczy!) – badamy przynajmniej trójkę tarczycową: TSH, fT3, fT4. Warto także wykonywać co jakiś czas USG tarczycy oraz sprawdzać anty-TPO, anty-TG, a-TRAB, aby wykryć czy problemy z tarczycą mają podłoże autoimmunologiczne.

Co robić, gdy mamy silną niedoczynność i włosy wypadają garściami? Jak naturalnie zwiększyć ilość T3 i T4?

Tutaj musimy zwrócić uwagę na trzy etapy:

  1. Produkcja hormonów przez tarczycę – Do prawidłowego wytwarzania hormonów tarczycy niezbędnych jest aż 11 substancji odżywczych:
  • tyrozyna (aminokwas)
  • jod
  • selen
  • żelazo
  • cynk
  • witamina E
  • witamina B2, B3 i B6
  • witamina C
  • witamina D

Jeżeli mamy niedobory któregoś z nich – to niestety nasza tarczyca nie będzie w stanie produkować odpowiedniej ilości hormonów!

Oprócz tego mamy jeszcze kilka czynników, które zaburzają prawidłową produkcję hormonów:

  • przewlekły stres,
  • chroniczne infekcje,
  • halogeny (fluor, chlor, brom),
  • autoimmunologia (np. Hashimoto).

Warto zwrócić uwagę, czy dany problem nas dotyczy i zająć się tym obszarem, np. zredukować odczuwany stres, przeleczyć infekcje / stany zapalne (zwróć uwagę na zęby!), czy ograniczyć ekspozycję na toksyny.

2. Kolejny etap to konwersja T4 do T3. Tak naprawdę T4 jest prohormonem, który musi ulec konwersji do T3 (konwersja zachodzi m.in. w wątrobie i jelitach) i to ono głównie spełnia odpowiednie funkcje w organizmie.

Jakie suplementy mogą poprawić konwersję? Są to cynk, selen i witamina A. Oprócz suplementów podejmujemy inne działania, o których piszę nieco dalej.

3. Trzeci etap to oddziaływanie hormonów (głównie T3) na poziomie komórkowym (bo cóż z tego, że krąży ich sporo we krwi, jak nie dostaną się do komórek i nie wywołają efektu metabolicznego).

Działanie hormonów tarczycowych na poziomie komórkowym mocno ograniczają:

  •  rafinowanie oleje roślinne (przewaga omega-6),
  •  niedobór witaminy E,
  •  przewaga estrogenowa,
  • zbyt niski poziom progesteronu.

Co wpływa na to, że hormony tarczycy trafiają do naszych komórek i dzięki temu wywołują odpowiedni efekt?

To przede wszystkim cynk, witamina A oraz E.

Jeżeli niedoczynność jest naprawdę duża, warto wspomóc się terapią hormonalną. O tym, jak dobierać leki i dawkowanie pisałam w tym artykule.

 

Hiperandrogenizm

W hiperandrogenizmie obserwujemy zwiększone poziomy androgenów u kobiet (np. testosteron, androstendion, DHEA, DHT). Najczęściej prowadzi to do hirsutyzmu, gdzie obserwuje się łysienie na głowie i nadmierne owłosienie na innych częściach ciała.

Tutaj niezwykle ważne jest znalezienie przyczyny hiperandrogenizmu – najczęściej jest to PCOS. To zespół zaburzeń hormonalnych i metabolicznych, który cechuje się właśnie między innymi nadmiarem androgenów. O innych przyczynach można przeczytać w artykule o testosteronie. Prowadziłam także webinar na temat hiperandrogenizmu, gdzie dokładnie omawiałam przyczyny i sposoby radzenia sobie z tym problemem. Tutaj można wykupić dostęp do nagrania.

Warto pamiętać, że poziom testosteronu czy DHEA może być prawidłowy, a włosy i tak będą wypadać. Wszystko dlatego, że testosteron może nadmiernie konwertować do DHT (dihydrotestosteronu), a ten jest w nadmiarze odpowiedzialny za łysienie. Dlatego w diagnostyce warto uwzględnić poziom DHT.

Jak sobie radzić z nadmiarem androgenów?

  • redukcja wagi (o tym jak to zrobić pisałam w tym artykule)
  • zajęcie się insulinoopornością, jeżeli występuje,
  • odpowiednia aktywność fizyczna,
  • suplementy i zioła: saw palmetto, cynk, DIM, D-glukaran wapnia, mięta pieprzowa, majeranek, rozmaryn.

 

Balans estrogenów i progesteronu

Estrogeny i progesteron również wpływają na kondycję włosów, dlatego istotne jest, aby były w odpowiednich ilościach i w odpowiednim stosunku do siebie. Zazwyczaj problemem jest zbyt duża ilość estrogenów w odniesieniu do zbyt małej ilości progesteronu.

Jak sobie pomóc w takim wypadku?

  • warto zwiększyć ilość spożywanych warzyw w diecie (więcej błonnika ułatwia wydalanie estrogenów),
  • suplementacja: DIM, D-glukaran wapnia, niepokalanek,
  • przy dużych niedoborach progesteronu można rozważyć użycie kremu progesteronowego,
  • unikanie ksenoestrogenów.

Jak sobie radzić? – podstawy do zapamiętania

Jest kilka rzeczy, o który zawsze warto pamiętać, gdy mamy jakikolwiek problem ze zdrowiem oraz gdy chcemy by nasze włosy, skóra czy paznokcie były w dobrej kondycji.

Dieta

Odżywcza, dobrze dobrana, oparta głównie na nieprzetworzonych produktach. Warto unikać przede wszystkim cukru, przetworzonej żywności, fast-foodów, rafinowanych tłuszczy roślinnych.

Nawadnianie

Dostarcza minerałów niezbędnych dla organizmu.

Rytm dobowy

Gdy chcemy naprawić działanie gospodarki hormonalnej, bez tego kroku ani rusz! Nasze ciało jest zaprogramowane do tego, aby w dzień wystawiać je na słońce, a gdy się ściemnia – żeby wypoczywać. Przesiadywanie po nocach przed telewizorem czy komputerem bardzo wpływa na nasze hormony, dlatego warto kłaść się spać wcześniej i starać się wyregulować swój dobowy rytm.

Redukcja stresu

Niezwykle istotny punkt, nad którym naprawdę warto pracować. Techniki są różne, od rozwiązań praktycznych (np. ćwiczenia oddechowe), po rozwiązania psychologiczne (praca nad emocjami, terapia psychologiczna).

Więcej o redukcji stresu opowiadałam na LIVE na grupie FB Hormony naturalnie pod kontrolą. Jeżeli nie macie konta na Facebooku, zapis LIVE’a jest dostępny na YouTube.

 

Pomocne suplementy

Polecam jeszcze kilka suplementów, które mają na celu uzupełniać niedobory mikroelementów i bardzo dobrze wspierają zdrowie włosów.

  • Biotyna + krzem + cholina
  • Laktoferryna
  • B kompleks
  • Pokrzywa
  • L-lizyna

 

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4989388/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4560543/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746235/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4828511/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19390322

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4171668/

https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(14)00033-8/fulltext

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4989391/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2646215/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *