Zboża – dlaczego mogą być szkodliwe?

Od dłuższego czasu nie jadamy żadnych zbóż. Na samym początku bloga jeszcze trafiały się przepisy z ich wykorzystaniem, jednak stopniowo zaczęliśmy od tego odchodzić. Dziś świadomie nie dodajemy ich do naszego menu. Oto wpis wyjaśniający, dlaczego się na to zdecydowaliśmy.

Czym są zboża?
Na początek wyjaśnimy sobie, czym w ogóle jest ziarno? Składa się bielma, zarodka i łupiny. Łupina jest otoczką nieprzetworzonego ziarna. Bielmo to skrobia z niewielką ilością białka. A zarodek jest częścią reprodukcyjną zbóż. To z niego później kiełkują kolejne ziarna. Nic więc dziwnego, że zboża wykształciły sobie kilka mechanizmów, które mają zniechęcić do ich jedzenia.

Co nam szkodzi?

Gliadyny
To białka, które występują głównie w glutenie i są jednymi z bardziej szkodliwych. To one odpowiadają za ciastowatą funkcję pszenicy. Gliadyny zwiększają wytwarzanie zonulin białka, co prowadzi do rozszczelnienia jelita. Kiedy mamy rozszczelnione jelita, jesteśmy narażeni na wystąpienie alergii, chorób autoimmunologicznych i stanów zapalnych.

Lektyny
Za pomocą lektyn rośliny bronią się, żeby nie zostać zjedzone. Są białka wiążące węglowodany, przez co przyczyniają się do zlepiania i uszkodzeń komórek. Kiedy znajdują się w przewodzie pokarmowym, niszczą warstwę ślubu, która chroni przed mechanicznymi uszkodzeniami. Nasz organizm nie jest w stanie ich strawić. Powodują rozszczelnienie jelita.

Jakie są rodzaje lektyn?

  • gliadyna – pszenica
  • awenina – owies
  • hordeina – jęczmień
  • sekalina – żyto
  • zeina – kukurydza
  • oryzeina – ryż

Lektyny potrafią również łączyć się z receptorami hormonów, np. z leptyną, czego efektem są zaburzenia apetytu i odczuwania sytości.
Warto nadmienić, że duża część lektyn ulega rozkładowi w procesie obróbki termicznej.

WGA
To aglutynina z kiełków pszenicy. WGA jest bardzo silną substancją chemiczną i stymuluje syntezę pro zapalnych neuroprzekaźników w przewodzie pokarmowym i układzie odpornościowym, co może prowadzić do zapalenia jelita cienkiego.

WGA wiąże się z łagodnymi, ale też złośliwymi guzami. Zakłóca produkcję sekretyny w trzustce, co może prowadzić do problemów trawiennych i przerostu trzustki.

Kwas fitynowy
Reaguje z innymi składnikami jedzenia  i tworzy trwałe, nierozpuszczalne związki z wapniem, cynkiem, żelazem, magnezem oraz innymi minerałami. Przez to, osoba spożywająca dużo produktów z kwasem fitynowym jest narażona na anemię.

Jeśli bardzo lubimy produkty z kwasem fitynowym jest sposób, żeby go inaktywować. Namaczanie w wodzie z dodatkiem octu jabłkowego aktywuje fitazę (jest to enzym neutralizujący kwas fitynowy). Najlepiej namaczać zboża i nasiona przez całą noc, a następnie je wysuszyć. Wtedy powinny być lepiej strawne po spożyciu.



Jakie efekty po odstawieniu zbóż?

My odnotowaliśmy:

  • więcej energii, lepiej się wstaje rano
  • koniec problemów z trądzikiem
  • sprawniejsze trawienie – lepsze wypróżnianie się
  • brak problemów ze snem
  • brak wzdęć  – cudowny płaski brzuch 🙂
  • brak senności po jedzeniu
  • ogólnie lepsze samopoczucie

Nie twierdzimy, że dieta bez zbóż jest dla każdego. Jednak kiedy walczymy z pewnymi dolegliwościami od dłuższego czasu, może warto się zastanowić nad wyłączeniem ich na jakiś czas. Może nas spotkać niemała niespodzianka 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *